9. mai 2015

Over dørterskelen

Nå er det gjort. Det er slutt med pusingen, halvsannheter og tåkelegging. Snu kappen etter vinden.

Jeg har stemt SV, AP og ved en anledning eller to Rødt. Men, nå serru serru - har jeg meldt meg inn i Rødt.
Det er nok nå. Klare ord. Ingenting å misforstå.

Jeg kan ikke ikke mye om politikk. Kjenner jeg har litt prestasjonsangst for å uttale meg.  Jeg følger både hjerte og hjerne (i hvilken rekkefølge - ja, se det aner jeg ikke)
 Men jeg er i ferd med å sette meg bedre inn i politikken.

Lover å ikke bruke for mange unødvendinge A-endinger eller ord som Kappppitalismen.

Jeg er ikke god på diskusjoner. Det er lett å parkere meg i et hjørne.  
ALLE har rett til sin mening. Jeg har venner som har diametralt motsatte meninger enn meg. Og det er bra!

Så får jeg heller bidra der jeg kan. Og begynne å lese litt mer. Men hovedpoenget har jeg jo.

SOSIALISME. REVVVVVOLUSJON

Sakset så fint fra partiprogrammet:


Rødts rolle

Rødt avviser alle ideer om at arbeiderne kan frigjøres ovenfra av en sosialistisk elite. Arbeiderklassen må frigjøre seg selv. Sosialisme er umulig uten at flertallet i arbeiderklassen går inn for revolusjonære endringer av samfunnet.
Et revolusjonært partis formål og oppgave er å fungere som redskap i arbeiderklassens kamp. Rødt tar mål av seg til å bli et slikt parti. Vår eksistensberettigelse er arbeidet for å oppheve dagens kapitalforhold – utbyttinga av arbeiderklassen. For å få politisk oppslutning må Rødt merkes på arbeidsplassene som et parti som skaper diskusjoner, utvikler demokratiet og tar opp kampen mot urett og undertrykking. Vi trenger et parti som jobber både i de folkevalgte organene, i folkelige bevegelser og på hele den politiske arenaen i det norske samfunnet. Ikke minst trengs det et parti som jobber for og organiserer folk for ei nødvendig sosialistisk omveltning.
Rødt baserer sin forståelse av samfunnet på marxistisk teori. Vår ideologi og politikk utvikles med bakgrunn i denne forståelsen og våre egne politiske erfaringer. Som andre teorier må marxismen alltid prøves mot praksis, slik at den blir et stadig bedre verktøy i den politiske kampen. Marxistisk teori må hele tida kritiseres og bygges ut i tråd med hvordan samfunnet endrer seg. Kunnskapen om verden vil alltid være i utvikling. Derfor vil studier med diskusjon og uenigheter ikke være et problem, men en kilde til utvikling og ny erkjennelse som trengs i kampen for en bedre verden. 

Jøss i all verden så serrrrrriøs jeg var på en lørdags formiddag. Tror jeg må kurere det med litt shopping. BLUNKEFJES!

1 kommentar:

  1. Tredje gangen jeg prøver og legge inn en kommentar :s

    Det beste er og gjøre som du vill, ikke hva andre mener. Du blir mest fornøyd da :)

    SvarSlett