10. des. 2014

Juleforberedelser

1.
I år kjøper jeg ferdige medisterkaker og kjøper fløtesaus. Du, for en lettelse det var å komme til erkjennelsen at jeg ikke MÅ noe som helst.  Altså en videreføring av kanelbollens ånd.
Ribba kommer svigerinna med - hun er en mesterkokk! Så den er ihvertfall "ekte" Dog ikke slaktet og flådd i stugu.

Julekakene kommer på døra - kjøpt av årets russ. Eneste jeg skal bake er risboller, for det digger vi.

2. Den andre juleforberedelsen er å finne frem en julefilm på netflix hver dag og å ligge i en klase på sofaen med gutta.

3. Huske på å slå på adventslysene.Som lyser opp vår kitche julepynt. Ingen hvit og sort jul her i gården, som i et glanset magasin. Her er det full forvirring.

4. Ta julehandelen litt etterhvert som jeg kommer på hva vi trenger....ikke stampe i en hysterisk kø på Rema og nærmest krangle over laksen med en med-handler.

(Hahahah, i fjor kom jeg på lille julaften og ville kjøpe en sånn stor pakke med fjordland risgrøt. Jeg spurte betjeningen om de hadde noe på lager og da fikk jeg en HJERTELIG latter til svar. - Festlig)

5. Har du lagt merke til at folk kjører helt hinsides alle trafikkregler rundt juletider? Stress er årsaken og et ubendig sinne er resultatet. Og påkjørsler.

I år skal jeg smile hjertelig til de jeg møter på min vei. Et smil (ikke sånn vise tenner smil) kan kanskje lyse opp dagen? (Ok, nå begynner jeg å komme opp i det sirupsaktige positive her, men du får ha meg tilgitt;-)


6. Så må vi balansere all KOSEN her . For på papiret virker det meste greit. Vi skal på juleforestillinger, avslutninger,ha innpakking av omvendtgaver, loddsalg og fandens oldemor. Går det an å ta det etter jul tenker jeg, hver gang. (Juleforestillingen vi var på var nydelig, jeg hadde ikke trengt å grue meg som en hest på forhånd til å sitte i en låve og fryse. Vi ble litt frosne, men julestemningen ble med oss hjem. Kun de med et hjerte av sten kunne unngått å bli rørt.

7. Mitt juleforsett er å spille brettspill med guttungen og gubben. Det er noe av det koseligste som finnes, for tv'en tar fort overhånd.(og det finnes grenser for hvor mange ganger du gidder å se Harry Potter og Bridget Jones repriser)

8. En  liten refleksjon når det gjelder støv. Det ligger stille. Dørgende stille. (bortsett fra det som virvler rundt vår idiotisk plasserte varmepumpe - som JEG tok avgjørelsen hvor skulle stå)

9.Jeg har til gode å komme på besøk hos noen, for å ta meg en titt i vinduskarmen og glane litt på gulvet for å se etter barnåler.

10.I en ideell verden burde vi tatt vasken ETTER jul (sånn ved sommertider - kanskje) - fordi hele huset er jo nedsarva av ribbefett og kakesmuler. Det blir litt sånn som å støvsuge rett før du tar juletreet inn i stua. Ikke så lurt (sa hun nokså diplomatisk- det jeg tenkte var MYE verre)

11. Husk; julen er for de færreste lik julevideoen til Wham- Last Christmas.

OG DET ER HELT GREIT

Til aller sist: Når det gjelder omvendtgaver (i år gikk de til Albania fra skolen til Lineus. Det er absolutt lov å gi noe som er UBRUKT. Ikke for det, jeg har sans for gjenbruk, men jeg tror det er mer stas for en albansk 6 åring å få nye klær fremfor litt utvaskede. Avdankede leker og klær gir kanskje signaler om en litt avdanket og slitt fremtid? Julen er håpets tid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar