18. des. 2014

Flink pike


Bilde; mykemule.no (som lager fantastisk fine smykker)



JEG ER MØKK LEI AV Å VÆRE FLINK.

Tidligere har jeg skrevet humoristisk innlegg om juleforberedelser og at jeg gir litt blaffen osv. 
Det er lett å være "tøff i pysjamas"

I dag kjenner jeg på følelsen av å ikke strekke til. Den kjenner mange piker til. Om du er 10 eller 80.

Det dreier seg om noe så fjollete at jeg ikke tør lage medisterkaker eller å steke ribbe. Pappa lagde verdens beste medisterkaker og passerte oppskriften til meg. Det var mye om og men og knaing, salting og enda mere knaing for å få de helt riktige.

Fattern sitter helt sikkert oppi himmelen (for de som tror på det, ikke jeg - men i mangel av en bedre metafor så får det duge) Jo, han sitter sikkert der oppe og føler med. For at han som var så romslig kan skape en sånn følelse i meg, ja det er direkte latterlig.

Allikevel er det sånn. Det handler ikke om medisterkaker. Det vet vi alle.

Det handler om perfeksjonisme. Om å sammenligne seg med andre. Om å ikke å tørre å være seg selv. Dårlig sjøltillit. Å ikke ha ork.

For øyeblikket er jeg der at jeg er så sta at jeg ikke VIL lage medisterkaker. Jeg vil tørre å servere ferdige! Stå imot det perfekte!

En liten stemme inni mitt hode (neida ikke sånn rar i hodet stemme) sier....du er lat. Det er bare det at du ikke gidder.

Jo, jeg gidder,- sier en annen stemme, men jeg har mer lyst til å bruke tiden til å lade opp og spille stigespill med guttungen, gå på fotballavslutning (Herre min hatt, det er en helt annen historie, den kjenner jeg er på vei:-)
Tenne lys. Bare være.
Hva er det store problemet spør jeg meg, - er du feig? Eller bare redd?

Jeg har blitt spurt om jeg ville reagert negativt om jeg fikk servert ferdiglagde på besøk hos andre. Selvsagt ikke. Tanken hadde ikke slått meg engang. Hvorfor gjelder ikke det samme meg selv?

Neste år blir det pizza på julaften.

Hva det blir til i år, gjenstår å se.

P.S Etter dette ble skrevet ringte jeg Påsans bestefar. Han skulle ta seg av det. Han skulle lage mormors  medisterkaker.

- og ellers - så bryr jeg meg om krig og fred og sånt....











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar