5. jan. 2017

Piken på perrongen

Jeg kunne ikke dy meg. Jeg måtte ha en litt sånn novelle-overskrift som kopiert fra "Hjemmet"eller "Allers" Litt sånn tåredryppende.

Det jeg tenker på er hard virkelighet.

Tenk deg om neste gang du setter ditt barn på fly/tog/ eller buss for å besøke mor eller far som er skilte.

Det kan gjøre alvorlig skade på barnet ditt. Noen blir nok forbannet nå - sier at det er nye tider osv. Barna blir godt ivaretatt osv.

Jeg husker den gangen jeg skulle ta ta toget til mamma i Oslo. 3 timer i angst. Jeg var 6 år og husket hele turen. Jeg hadde på meg rutete grønn bukse, som jeg var veldig stolt av. Lik som bestevenneninnen min. Bare at hun hadde rød og jeg var misunnelig. En annen ting jeg var misunnelig på var foreldrene hennes. Jeg skulle ønske de var mine.

Det jeg fikk beskjed om, var å sitte stille - og å gå av på siste stasjonen som het Østbanen (der Aker Brygge er nå)
Så ville jeg bli hentet av mamma og mannen hennes.

Det er nå det begynner å balle seg til hodet mitt, jeg må skille skitt og kanel.

Ihvertfall, det var en tur som var veldig lang og skummel. Kommer denne stasjonen snart? Er det sikkert at de kommer og henter meg? Jeg kjente de ikke.
Det tror jeg ikke er vanlig nå.

Dette har i ettertid gjort at jeg er urolig for å ta buss (lenger enn til Horten) tog og fly alene. Jeg er voksen og burde vite bedre. Det hjelper ikke. Det sitter i kroppen.

Det er andre tider nå. Helt klart. Men barna som blir født er de samme. Og husk, de gjør mye for å gjøre foreldrene fornøyde, uansett hvor belevne de kan virke.

Kanskje du skulle følge barnet ditt første gangen, før de drar på egenhånd?




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar