22. okt. 2014

Empati

EMPATI

Temaet er empati et - alt for mye brukt ord, for øvrig - for mange forveksler det med " å synes synd på" -en  sirupsaktig medfølelelse som det har gått inflasjon i på Facebook. Hjelpes.

Så her kommer en litens snutt fra bussholdeplassen (mye snedig å høre der hvis man har ørene åpne, og det har jeg (Skamløst nysgjerrig)

Det var to jenter som snakket om om prøven de nettopp hadde hatt, og nr 1.sa til nummer  nr 2,
"herreguuuud, jeg visste ikke svaret på hva empati var!! Da svarte nummer to, "jammen, jeg skjøv jo boka mot deg så du kunne se, flere ganger!! Hun ville virkelig hjelpe venninnen sin til å oppnå toppkarakter, fordi hun visste hun sleit. Ålreit gjort, om enn misforstått empati.
Forøvrig også ULOVLIG.
( En mye brukt metode med mine skolekompiser mens vi fniste oss fordervet)

Men, nr 1 får fordelen av tvilen. For alt jeg veit kan hun ha hatt den mest vidunderlige fortåelse av konseptet, men rett og slett ikke hørt ordet før. Så enkelt kan det være.

EMPATI; sakset fra Store Norske Leksikon

:LEKSIKOGRAFI

empati

(evne til) innlevelse i et annet menneskes situasjon eller tankeliv; innføling. Anbefalte lenker: Les om empati på Store Medisinske Leksikon Les om forskning på empati hos rotter på forskning.no
LÆRINGSMILJØ

sosiale ferdigheiter

Empati Empati er evna til å leve seg inn i andre sin situasjon. Sosial sensitivitet og evne til å ta andre sitt perspektiv er sentralt. Det handlar om å sjå situasjonen frå den andre si side, vise omtanke for andre
ETIKK OG MORALFILOSOFI

moralsk sentimentalisme

empati og medfølelse. Vår tilgang til moralske sannheter er derfor bestemt av vår evne til innlevelse og empati. Fornuften kan hjelpe oss med å rede ut konsekvenser og se ulike sammenhenger, men til syvende og sist trenger vi empati for

1 kommentar:

  1. Herregud!!! Jeg er glad jeg ikke skal leve så lenge på planeten til og se framtidige generasjoner rakne fullstendig. Før du vet ordet av det så tror elever att Hitler var en tysk journalist og Wenche Foss var den som fikk innført stemmerett for damer. Ikke att jeg er så utrolig smart men empati vet jeg hva er!

    SvarSlett