16. des. 2017

Anførselstegn

Først om anførselstegn, også kalt sitattegn på norsk.
Jeg vet noenlunde av meg selv når man kan bruke anførselstegn, men måtte sakse forklaring fra Korrekturavdelingen.no

Her følger en oversikt over de vanligste tilfellene man bruker anførselstegn i norsk. Anførselstegn kalles også sitattegn, gåseøyne eller hermetegn. Det anbefales at man bruker anførselstegnene « og » Man kan bytte ut anførselstegnet og bruke ordet SÅKALT istedet.

Jeg er medlem i en gruppe på Facebook som heter kjøp og salg.
Der kommer anførselstegn automatisk opp når man legger inn en vare til salgs.

F..eks "Julegenser" til salgs. Er man ikke sikker på om det er en "Julegenser" - kanskje det er en "Påskegenser? Eller...er det en genser i det hele tatt? Kan det være en bukse hvis man sjekker nærmere?

I løpet av høsten har vi skaffet oss "hund" Eller var det en katt? Muligens en mus. Det er tvil derom.

Det er rom for mange absurditeter.

Jeg har ikke flere morsomme for øyeblikket

Kom med noen da - så fortsetter vi - kanskje vi får oss en god latter..eller er det en såkalt god latter?

Muligens jeg tar helt "feil" om hele greia. Jeg er ikke språkpoliti akkurat, så mange feil jeg snubler når jeg "skriver" Eller var det synger? Uvisst.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar